W ramach zajęć projektowych uczniowie naszej szkoły mieli okazję przenieść się do zupełnie innego wymiaru edukacji – dosłownie i w przenośni. Dzięki wykorzystaniu okularów VR (Virtual Reality), młodzież mogła eksplorować cyfrowe światy, ucząc się przy tym nowoczesnych technologii, kreatywności i współpracy.
Co to jest VR?
VR, czyli wirtualna rzeczywistość, to technologia, która pozwala użytkownikowi
przenieść się do komputerowo wygenerowanego świata, który można oglądać i często również kontrolować w czasie rzeczywistym. Wystarczy założyć specjalne okulary (tzw. gogle VR), by poczuć się, jakbyśmy naprawdę byli w środku gry, muzeum, laboratorium czy nawet kosmosu.
Zalety korzystania z okularów VR w edukacji:
1. Interaktywna nauka – uczniowie mogą zwiedzać miejsca, do których trudno dotrzeć fizycznie (np. piramidy, wnętrze komórki, Układ Słoneczny).
2. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności – programy VR pozwalają na budowanie
własnych światów, projektowanie obiektów, animacji i przestrzeni.
3. Zwiększenie zaangażowania – dzięki atrakcyjnej formie przekazu uczniowie chętniej uczestniczą w lekcjach.
4. Różnorodność dziedzin – VR może być wykorzystywane w nauce biologii, historii, fizyki, języków obcych czy plastyki.
5. Bezpieczne symulacje – uczniowie mogą ćwiczyć procedury, rozwiązywać problemy lub przeprowadzać doświadczenia bez realnego zagrożenia.
6. Praca zespołowa – wiele aplikacji umożliwia wspólne działania w świecie
wirtualnym, co rozwija kompetencje społeczne.
7. Dostosowanie do tempa ucznia – VR pozwala na indywidualizację nauki, gdzie
każdy może pracować we własnym rytmie.
8. Rozwój kompetencji cyfrowych – obsługa VR to praktyczne zetknięcie się z
nowoczesną technologią przyszłości.
Bezpieczeństwo przede wszystkim – jak korzystać z VR odpowiedzialnie?
Choć VR otwiera wiele możliwości, ważne jest, by korzystać z tej technologii w sposóbświadomy i bezpieczny:
Czas użytkowania – zaleca się, by uczniowie nie przebywali w VR dłużej niż 15–20minut jednorazowo.
Przestrzeń – należy zapewnić odpowiednio dużo miejsca, by uniknąć kolizji z
meblami lub innymi osobami.
Zdrowie oczu – uczniowie powinni robić przerwy, unikać długiego wpatrywania się w bliski ekran i informować o dyskomforcie.
Nadzór nauczyciela – korzystanie z VR zawsze odbywa się pod okiem nauczyciela lub opiekuna technicznego.
Zasady użytkowania – uczniowie zostali przeszkoleni w zakresie bezpiecznego
zakładania, zdejmowania i przechowywania gogli.
Wykorzystanie VR na zajęciach pokazuje, że nowoczesna edukacja to nie tylko
podręczniki, ale również technologie, które inspirują, rozwijają i angażują uczniów. Dla wieluuczestników była to pierwsza przygoda z wirtualną rzeczywistością, która – jak podkreślali –zachęciła ich do pogłębiania wiedzy i zadawania pytań o świat, który ich otacza.