W marcu i kwietniu klasa III realizowała program pt. „Kolorowy świat mandali”. Celem tej innowacji pedagogicznej było:
- pobudzenie i rozwijanie twórczego myślenia
- wdrożenie do wytrwałości i konsekwencji w działaniu
- kształcenie zdolności manualnych i techniki rysunku
- ćwiczenie motoryki dłoni
- rozwijanie aktywności twórczej i koncentracji uwagi
- uspokajanie i wyciszenie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo.
Spotkania z mandalami odbywały się raz w tygodniu przez 1 godzinę. Zaczęliśmy zajęcia od kolorowania gotowych wzorów mandali. Następnym etapem było ich doskonalenie, a na końcu wymyślanie i rysowanie własnych mandali. Kolorowaliśmy też mandale online.
Tematyka tych obrazów była bardzo różna, od scen z życia ptaków, zwierząt, ludzi, rośliny, po figury geometryczne, elementy literopodobne i inne znaki.
Dzieci bardzo zaangażowały się w projekt, a w jego wyniku nauczyły się malować mandale wg własnego projektu, przejawiały własną inwencję, potrafiły pracować w ciszy i skupieniu, próbowały myśleć twórczo i konstrukcyjnie, nauczyły się wytrwałości i konsekwencji w działaniu i potrafiły lepiej panować nad swoimi emocjami. Jednak najważniejsze było to, że czerpały radość z wykonywanej pracy i satysfakcję z osiągnięć w malowaniu mandali.
Natomiast specyficzna atmosfera, jaka wytwarzała się podczas malowania mandali łagodziła napięcia, nieporozumienia i agresję wśród dzieci.
Dzieci zapewniły, że chętnie będą wracały do tej formy twórczości.
KOLOROWY ŚWIAT MANDALI – innowacja pedagogiczna w klasie III